Botak Bertompok tu Penyakit !

[SHARING ILMU - APA ITU ALOPECIA ? BOTAK BERTOMPOK]

❤Alopecia areata atau juga dikenali sebagai botak bertompok dicirikan dengan kehilangan rambut secara tiba-tiba, yang disebabkan oleh banyak folikel yang terlalu awal memasuki (berehat) fasa Telogen. Punca Alopecia areata tidak diketahui tetapi Alopecia jatuh ke dalam kategori gangguan autoimun. Alopecia areata adalah agak biasa dan boleh mengjangkiti sebanyak seorang individu dalam seribu pada suatu masa. Kadang-kadang Alopecia areata menjadi sangat meluas dan teruk dan berkembang menjadi Alopecia totalis dan Alopecia Universalis. Alopecia areata adalah dianggap oleh sesetengah orang mempunyai mekanisme autoimun tetapi mungkin terdapat pencetus luaran seperti kejutan secara tiba-tiba atau tekanan yang melampau.

❤Gejala Alopecia ialah patch botak kecil. Kulit asas adalah tidak berparut dan kelihatan normal dengan sekali pandang. Patch ini boleh jadi pelbagai bentuk, tetapi yang paling biasanya bulat atau bujur. Alopecia Areata paling sering memberi kesan kepada kulit kepala dan janggut, tetapi boleh berlaku di mana-mana bahagian yang mempunyai rambut di bahagian badan. Kawasan kulit yang berbeza boleh berlaku keguguran rambut dan pertumbuhan semula pada masa yang sama. Penyakit ini juga boleh sembuh sepenuhnya untuk satu masa, atau mungkin kekal. Ia adalah perkara biasa pada kanak-kanak.

❤Alopecia areata tidak berjangkit. Ia berlaku lebih kerap pada orang yang mempunyai sejarah penyakit Alopecia Areata di dalam ahli keluarganya, menunjukkan keturunan mungkin menjadi faktor. Bukti kukuh genetik dengan peningkatan risiko untuk Apolecia Areata ditemui dengan mengkaji keluarga yang mempunyai dua atau lebih individu yang mengalami Alopecia Areata. Kajian ini dikenalpasti sekurang-kurangnya empat ahli dalam keluarga yang mungkin mengandungi gen ini. Di samping itu, adalah lebih kerap berlaku pada orang yang mempunyai saudara-mara yang mempunyai penyakit autoimun.

❤Keadaan ini dianggap sebagai gangguan autoimun sistemik di mana tubuh menyerang folikel rambut anagen dengan sendiri dan menyekat atau menghentikan pertumbuhan rambut. Sebagai contoh, T celllymphocytes kelompok sekitar folikel terjejas, menyebabkan keradangan dan keguguran rambut berikutnya. Ada beberapa kes bayi yang dilahirkan dengan Apolecia Areata telah dilaporkan, tetapi ini bukanlah kes penyakit autoimun, kerana bayi yang dilahirkan tanpa sistem imun.
Kita tidak tahu apa yang mengaktifkan dan menggalakkan bermulanya alopecia areata rambut gugur. Terdapat beberapa faktor yang disahkan boleh mempengaruhi penyakit Alopecia areata.
  • Tekanan psikologi yang kronik dan berpanjangan
  • Kejutan dan tekanan yang melampau secara tiba-tiba
  • Trauma fizikal
  • Kecederaan fizikal
  • Kecenderungan genetik
  • Jangkitan virus / bakteria
  • Kehamilan / hormon
  • Alahan
  • Bahan kimia

❤Alopecia areata adalah suatu keadaan yang boleh berlaku bila-bila masa dalam kehidupan antara kelahiran dan usia tua. Keadaan ini menyebabkan tompok botak secara tiba-tiba, yang boleh berubah-ubah dari yang bersaiz sangat kecil sehinggala yang bersaiz sebesar bola tenis atau lebih besar. Apolecia Areata yang lebih teruk ialah Alopecia totalis dan Alopecia Universalis, yang menyebabkan kehilangan rambut di kepala (totalis) dan kehilangan rambut di seluruh badan (Universalis). Tetapi kedua jenis Apolecia Areata ini adalah sangat jarang berlaku.
Kredit: MaxiHairBiotin
❤RAWATAN ALOPECIA ??
TAPI JANGAN RISAU, MIRACLE HENNA HAIR TREATMENT BOLEH MERAWAT MASALAH RAMBUT ANDA. JOM WHATSAPP TEAM KAMI UNTUK BOOKING SLOT.
RAWATAN 100% ORGANIK, SELAMAT, HALAL DAN TERBUKTI BERKESAN.

Oh ye! Sekiranya anda berminat mendapatkan rawatan di Dhiya Ammani Spa, anda klik je link kat bawah ni untuk direct terus ke WhatsApp kami tanpa perlu save nombor



Image may contain: one or more people and text

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

DOA PENYERI WAJAH

Miracle Henna Hair Treatment

Miracle Henna Hair Mask